Nye tal fra Business Danmarks salgsbarometer viser, at manglen på kvalificerede sælgere er på sit højeste i 10 år, og det er godt nyt for dig, der leder efter nye udfordringer. Få vores bedste råd til at blive fundet af headhunterne.

Er du en af de såkaldte kommercielle profiler; en ekstrovert, selvsikker og robust sælger der får energi af samvær og dialog – og leder du efter et nyt job? Så er der gode nyheder. Siden 2017 er andelen af virksomheder, der har svært ved at finde det rette salgspersonale næsten fordoblet: fra 33 % til 62 %. Det viser tal fra Business Danmark.

“Vi ser mange jobopslag til de kommercielle stillinger, men det har tydeligvis ikke været nok til at fange sælgernes opmærksomhed. Hos DEDIKATION har vi valgt at specialisere os i lige præcis den her type mennesker, fordi de er noget helt særligt, og fordi virksomhederne ikke selv kan finde dem,” fortæller Thomas Laudrup, CEO ved DEDIKATION.

 

Vil du findes af headhunteren?

Drømmer du om at blive spottet til den helt rigtige salgsstilling, handler det om at være synlig. Øger du synligheden, viser tallene, at der er gode chancer for, at headhunterne finder dig; i 2018 blev 66 % af Business Danmarks medlemmer opsøgt af en headhunter eller forsøgt hentet til en ny stilling.

“Som headhunter er vores netværk det stærkeste kort, vi har. Mange kandidater skal findes blandt folk, der allerede er i arbejde, og det sætter krav til os såvel som til de jobsøgende. Du skal være synlig, hvis vi skal finde dig,” forklarer Thomas Laudrup, og det bliver du først og fremmest ved at have en opdateret profil på LinkedIn.

Men én ting er at være på LinkedIn, en anden ting er at være aktiv på LinkedIn: 

“At have en profil på LinkedIn handler ikke kun om at gøre sig lækker overfor rekrutteringsbureauerne. Det er også et spørgsmål om at pleje sit faglige netværk, være synlig og skabe en fagligt stærk profil, der forstår, hvad der rører sig ude i verden,” siger Thomas Laudrup.

Nøgleordene er netværk og inspiration

Og så skal du selvfølgelig lægge kræfter i at skabe en skarp profil. Vil du vejes og måles af headhunteren og findes stærk nok til at blive hentet ind til en samtale, så skal din profiltekst, dit resumé og dit CV sidde lige i skabet. Der stilles høje krav til kvaliteten af dit materiale, og hvis du vil tiltrække de rette virksomheder, må du vise dit værd.