LinkedIn er et elsket værktøj hos headhunterne, men din profil skal sidde lige i skabet, hvis du skal gøre dig håb om en invitation til jobfesten. Brug vores 3 tips som lokkemad.

“Selvom vores netværk er enormt, når det kommer til kommercielle profiler, så kommer vi ikke uden om LinkedIn,” forklarer Thomas Laudrup, der til dagligt opsnuser landets dygtigste kandidater for sine kunder, og fortsætter: “Vi lader os ikke lokke af hvad som helst, og vi holder os som regel fra kandidater, der ikke har styr på deres profil.”

Med det i baghovedet har vi samlet 3 gode råd til dig, der gerne vil findes på LinkedIn og vurderes god nok til en jobinvitation; det er ikke så svært endda.

 

Overskriften er dit vigtigste våben

I kampen om at lokke headhunterne ind på din profil er overskriften dit bedste værktøj. Den skal ikke bare sidde lige i skabet og fange læserens opmærksomhed, den skal også hænge sammen med dit CV og resumé, fortæller Thomas Laudrup:

“En knivskarp overskrift fanger de fleste, men det er vigtigt, at der er sammenhæng mellem dét, du skriver, og dét du er. Alternativt bliver vi bare skuffede, når vi klikker os ind på din profil, og det er ikke det fedeste udgangspunkt, hvis du gerne vil inviteres til en samtale.”

Du kan med fordel overveje to ting, når du formulerer din overskrift:

1. Den skal favne bredt, så du er synlig i flest mulige søgninger.

2. Den skal vække nysgerrighed, så headhunteren fristes til at læse videre.

Spørg dig selv, om det er nok at skrive din titel, eller om du får mere ud af at vedhæfte en række tillægsord, der også siger noget om din måde at arbejde på. Fx Key Account Manager med fokus på opsøgende salg” – på den måde bliver du både fundet på søgeordet “Key Account Manager” og på “salg”.

 

Et konkret resumé med synlige resultater

Når du har fået headhunteren til at klikke på din profil, skal du fastholde vedkommendes interesse, og det gør du ved at skrive et fængende resumé:

“Resuméet skal med få linjer give os et indblik i, hvem du er, og hvad du kan. Inddel dit resumé i små afsnit med hver sin (fængende) overskrift, og vær tydelig og konsekvent. Brug tre linjer på at beskrive præcis, hvad du kan, og hvor din erfaring stammer fra. Efterfølgende skal du vise dine resultater frem med konkrete eksempler og til sidst kan du med fordel forklare, hvordan du opnår dine resultater,” siger Thomas Laudrup.

 

Slå en særlig funktion til

Én ting er at trimme din profil og gøre dig uimodståelig for headhunterne, en anden ting er rent faktisk at blive fundet. Et simpelt trick er at sige ja til at modtage interessante jobtilbud; det gør du under dine profilindstillinger.

“Hvis du vinger feltet af, kan brugere af LinkedIn Recruiter se, at du er åben for tilbud, og det gør det alt andet lige mere interessant at kontakte dig,” afslutter Thomas Laudrup.