Hvilke kompetencer bliver de vigtigste i fremtiden?

Hvilke kompetencer bliver de vigtigste i fremtiden?

Kom foran de øvrige kandidater i kampen om dit fremtidige drømmejob. Læs med og bliv klogere på, om du bør forny dine kompetencer, når vi tager et flygtigt blik i spåkuglen og ser på efterspurgte færdigheder i fremtiden.

Er du klar til at håndtere fremtidens udfordringer på arbejdsmarkedet? Eller ved du ikke helt, hvilke opgaver du kan forvente? Så fortvivl ej. Når du har læst denne artikel, er du helt opdateret på de kompetencer, der er relevante at have nu og fremover.

For at gøre nuværende og fremtidige danske borgere klar til, hvad der nu end venter i horisonten, tager en række uddannelsesinstitutioner udgangspunkt i undervisningsmateriale om “det 21. århundredes kompetencer,” når de underviser studerende.

Udtrykket er den danske pendant til begrebet “21st Century Skills,” som er et bud på 12 kompetencer, fremtidens erhvervsliv kommer til at efterspørge. Og det kan være relevant at få et indblik i for dig, som ønsker at lande et job nu eller inden for nogle år.

 

Kan du sætte hak ud for de fire K’er?

Når man taler om de kompetencer, samfundet får brug for fremadrettet, er der især fire færdigheder, du bør fokusere på at dygtiggøre dig inden for – nemlig: kommunikation, kollaboration (samarbejde), kritisk tænkning og kreativitet. Det er vigtigt at kunne disse færdigheder allerede i dag og i høj grad også, hvis vi spoler frem i tiden.

Lad os starte med den førstnævnte kompetence, som er kommunikation. I denne sammenhæng skal det forstås som evnen til at kunne skabe målrettet kommunikation, hvor du både har et blik for din modtager, og samtidig formår at skabe et klart budskab. 

Denne færdighed kan knyttes til mange forskellige situationer på jobbet. Er du eksempelvis sælger, er det vigtigt, at kan sætte dig i den potentielle kundes sted, når du kontakter denne. Det er ligeledes essentielt, at du møder vedkommende med empati og forståelse for derigennem at kunne trænge igennem med dit budskab.

 

Styrk dine networking skills

Den næste kompetence, som er god at besidde på fremtidens arbejdsmarked, er evnen til at samarbejde og række ud blandt dine bekendte. Det kan eksempelvis være at bruge dit netværk og at løse problemstillinger med dine kollegaer på tværs af jeres forskellige faglige baggrunde.

Sociale medier som LinkedIn og Facebook er oplagte steder at holde sit netværk og gode relationer ved lige. Og alt tyder på, at vi i fremtiden forbliver meget netværksorienterede og opsøgende i forhold til at indgå i projekter og samarbejder med vores netværk.

 

LÆS OGSÅ: En kandidat uden LinkedIn er som en hotdog uden pølse

 

Bevar din evne til tænke kritisk

Selvom de fleste efterhånden har vænnet sig til, at man ikke skal tro på alt, hvad man kan læse på nettet, er evnen til at tænke kritisk yderst værdsat. Og det vil det fortsat være fremadrettet, når informationerne forventes at flyde endnu mere og i større mængder end i dag.

Når vi allerede i skolen lærer at fortolke, analysere og vurdere den viden, vores omverden serverer for os, er de første klodser lagt til kritisk tænkning. Og din fremtidige arbejdsplads har brug for, at du mestrer denne evne til fingerspidserne. At du er i stand til at sortere blandt sande og falske informationer, der florerer i samfundet.

Hvis du kan gennemskue, at en information er falsk, siger det samtidig noget om, at du ved, hvordan man opbygger en fortælling, der er troværdig. Dermed kan virksomheden se, at du har, hvad der skal til for at fremstå troværdigt over for virksomhedens kunder, samarbejdspartnere og øvrige interessenter.

 

Håndter forandringer med din kreative hjerne

Forandringsparathed er en evne, som fremtiden bestemt også vil se kærkomment på. I nutidens samfund kan vores liv hurtigt blive præget af pludselige forandringer, og som medarbejder er det vigtigt, at du kan tilpasse dig.

Tænk blot på, da regeringen under covid-19-epidemien fra den ene dag til den anden “lukkede” det danske samfund. Med et trylleslag måtte de danske virksomheder klare en enorm forandring og håndtere en række nye vilkår – og det samme måtte medarbejderne.

Med en robusthed til at klare hurtige skift og ændringer kommer ofte en evne til at tænke kreativt. For hvordan skal vi nu løse x, y og z, når tingene ikke længere er, som de plejer? At kunne løse en udfordring med idéer, gå-på-mod og en kreativ hjerne bliver et must fremover.

 

LÆS OGSÅ: Fremtidens arbejdsplads bliver en hybrid mellem ude og hjemme

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

Bliv klædt på til jobsøgning

Er du usikker på, hvad du skal skrive i din jobansøgning? Hvordan formulerer du bedst dit CV? Og hvordan er det nu med uopfordrede ansøgninger?

MENU

SIDSTE NYT

Får du de bedste ansøgere til jobbet?

For at finde de bedste kandidater til en ledig stilling i din virksomhed kræver det som oftest, at du laver et grundigt benarbejde. Der er …

Læs mere →

Stoleleg – aldrig har så mange danskere skiftet job

Mange har skiftet job i 2022 – flere end der nogensinde er målt før. Og jobmarkedet er fortsat hedt med mange jobopslag og få arbejdsløse. …

Læs mere →

Jobsamtalen – sådan forbereder du dig bedst

Er du blevet indkaldt til en jobsamtale til drømmejobbet, og er du i vildrede over, hvordan du lander jobbet til samtalen? Så læs med her …

Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

MENU

SIDSTE NYT

Får du de bedste ansøgere til jobbet?

For at finde de bedste kandidater til en ledig stilling i din virksomhed kræver det som oftest, at du laver et grundigt benarbejde. Der er …

Læs mere →

Stoleleg – aldrig har så mange danskere skiftet job

Mange har skiftet job i 2022 – flere end der nogensinde er målt før. Og jobmarkedet er fortsat hedt med mange jobopslag og få arbejdsløse. …

Læs mere →

Jobsamtalen – sådan forbereder du dig bedst

Er du blevet indkaldt til en jobsamtale til drømmejobbet, og er du i vildrede over, hvordan du lander jobbet til samtalen? Så læs med her …

Læs mere →