Kunstig intelligens automatiserer rekrutteringen, mens målrettet annoncering og videosamtaler overtager den klassiske jobannonce og letter den indledende screening. Men gør digitaliseringen det lettere at finde de rigtige medarbejdere?

“I dag kan du ikke bare folde hænderne bag hovedet og vente på, at de rigtige kandidater finder dit jobopslag. De kigger sikkert ikke engang, fordi de allerede har et job,” siger Thomas Laudrup, CEO ved DEDIKATION og fortsætter: “Ansøgerne kommer ikke af sig selv, og derfor er det nødvendigt med målrettet annoncering – og her kommer vi ikke udenom de sociale medier.”

Betyder den effektive brug af sociale medier, at det ikke længere er muligt at få et job, hvis du ikke er aktiv på LinkedIn, Twitter eller Facebook? Svaret er både og, forklarer Thomas Laudrup: “Langt de fleste danskere har en profil på de sociale medier, men det er de færreste, der aktivt opsøger et job den vej. Til gengæld risikerer man at blive kontaktet med et jobtilbud, og derfor er det vigtigt til en vis grad at være synlig. Men med måde – og på de rigtige medier.”

 

Sådan finder du kandidaterne på de sociale medier

I januar 2018 gennemførte Megafon en undersøgelse om danskernes adfærd i forbindelse med jobsøgninger for Danske Medier, og resultatet taler sit tydelige sprog: mens 91% af alle danskere har en profil på de sociale medier, har hele 59% af de adspurgte ikke benyttet dem i forbindelse med jobsøgning.

Eksperterne peger altså i én retning, mens tallene peger i en anden, så hvordan skal du forholde dig, hvis du er på jagt efter en ny medarbejder?

“Det er vigtigt at forstå, at det ikke er kandidaterne, der finder dig – det er omvendt – og derfor er det dig, der skal være aktiv. Du skal ud og prikke egnede kandidater på skuldrene, og her er de sociale medier guld værd,” forklarer Thomas Laudrup.

Undersøgelsen viser da også, at blandt de 41% der har benyttet sociale medier til jobsøgning, er 43% blevet kontaktet med et jobtilbud fra en virksomhed, mens 33% er blevet kontaktet med et jobtilbud af en person i deres netværk.

 

LinkedIn løber med guldet

Det er ikke ligegyldigt, hvilke medier du bruger, hvis du vil segmentere og målrette dine jobannoncer. Undersøgelsen viser, at 8 ud af 10 danskere har en profil på Facebook, mens 6 ud af 10 har en profil på LinkedIn. Twitter, Google+ og Instagram ligger i bunden, og de viser sig at være mere eller mindre irrelevante i jobsøgningssammenhæng.

Skal du så gå efter Facebook eller LinkedIn?

“Af de 41% der rent faktisk har benyttet sociale medier i forbindelse med jobsøgning, brugte 31% LinkedIn og 15% Facebook,” siger Thomas Laudrup. “LinkedIn er mere professionelt, men til gengæld er der flere danskere på Facebook, så det er en afvejning i forhold til jobbet og kandidaten, du søger. Uanset hvilken platform du bruger, er det dig, der skal finde kandidaterne og vække deres nysgerrighed,” afslutter han.