blog 1

Den perfekte medarbejder skal skabes – af dig!

Den perfekte medarbejder skal skabes – af dig!

En af de største bekymringer hos arbejdsgivere lige nu er manglen på kvalificerede kandidater til de ledige stillinger, men hvis du åbner øjnene, vil du opdage, at den perfekte kandidat slet ikke findes – og aldrig har gjort det.

Hvis du indleder jagten på din nye medarbejder med at fastsætte en række ufravigelige krav, kan du kun ende med at blive slemt skuffet. Vi drømmer allesammen om at møde lige præcis dét menneske, der har den helt rigtige uddannelse, et vist antal års erfaring i bagagen der kvalificerer til jobbet, men samtidig fordrer lysten til at lære endnu mere og som kommer godt ud af det med både ledelse, kollegaer og kunder: Enhjørningen.

Medarbejderen der ikke findes.

Vi oplever gang på gang, at arbejdsgivere har urealistiske forventninger til kandidaterne, at de kun vil have det søde og helst gå langt udenom det sure. Men ordsproget “man må tage det sure med det søde” er ikke opstået ud af det blå; den perfekte kandidat findes bare ikke.

Til gengæld kan du skabe den perfekte medarbejder.

Tag ansvar, og vis vejen

I stedet for at bekymre dig om manglen på fuldendte kandidater, bør du fokusere på at finde den næsten-perfekte kandidat, hvis kvalifikationer du kan bygge ovenpå. Med læring, mentorordninger og efteruddannelse kan du selv gøre arbejdet, så vedkommende opnår de færdigheder og kvalifikationer, du har brug for.

Det for let at skyde skylden på udvalget af kandidater. Du må selv tage ansvar.

Skær ned på forventningerne, og sæt alt ind på at finde den rette type person til virksomheden. Ham eller hende der har en stor del af de kvalifikationer, du er på jagt efter, og som passer perfekt ind i gruppen af medarbejdere, du allerede har – en der går i spænd med flokken. Udnyt at moderne medarbejdere er vant til at være online og begå sig på alskens platforme, og gør læring tilgængelig på samme måde som sociale medier. Introducer e-learning, TED talks, kurser og efteruddannelse som en integreret del af arbejdet i din virksomhed, og skab den medarbejder, du drømmer om.

En inkluderende arbejdskultur

Vil du have en sund virksomhedsudvikling med en positiv bundlinje, er det vigtigt at huske, at den ene – perfekte – medarbejder ikke driver tandhjulene alene. Din virksomhed består af et hold af mennesker, hvor nogle præstere bedre og mere synligt end andre, men det betyder ikke, at disse “andre” kan undværes.

En velsmurt maskine med et sundt arbejdsmiljø giver en inkluderende vinderkultur, hvor der er plads til forskelligheder, og hvor folk kan udvikle hinanden. Det giver ikke bare større trivsel på arbejdspladsen, det giver med stor sandsynlighed også penge på bundlinjen.

Som arbejdsgiver er din opgave altså ganske enkel: Du skal forme og pleje dine ansatte. Give dem de nødvendige redskaber til at modnes i deres stilling, og dermed skabe de medarbejdere, du har brug for.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Del artiklen 

Del på facebook
Del på linkedin

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

Er det sælgers marked?

Arbejdsmarkedet er rødglødende, og den ene branche efter den anden melder om mangel på arbejdskraft. Dygtige sælgere er også kommet i høj kurs, og det

Fra krise til mangel på arbejdskraft

Mens ledigheden fortsat falder, skriger virksomhederne på kvalificeret arbejdskraft. De manglende hænder påvirker både økonomi, kunder og ansatte, og spørgsmålet er, hvad du kan gøre,

KONTAKT OS

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt:

MENU

SIDSTE NYT

Er det sælgers marked?

Arbejdsmarkedet er rødglødende, og den ene branche efter den anden melder om mangel på arbejdskraft. Dygtige sælgere er også kommet i høj kurs, og det …

Læs mere →

På bagkant af OL – hvordan sætter du DIT team?

3 x guld, 4 x sølv og endnu 4 x bronze ved det netop overståede OL. Men ingen kommer så langt uden et stærkt bagland …

Læs mere →

Fra krise til mangel på arbejdskraft

Mens ledigheden fortsat falder, skriger virksomhederne på kvalificeret arbejdskraft. De manglende hænder påvirker både økonomi, kunder og ansatte, og spørgsmålet er, hvad du kan gøre, …

Læs mere →