Slå ørerne ud, og lyt til kandidaterne!

Slå ørerne ud, og lyt til kandidaterne!

Slå ørerne ud, og lyt til kandidaterne!

Bruttoledigheden i Danmark er på sit laveste i mange år, og det gør det svært for virksomheder at finde kvalificeret arbejdskraft – i hvert fald hvis man spørger arbejdsgiverne. Spørgsmålet er, om skylden kan skydes på ledigheden eller om det er virksomhederne, der ikke har formået at tage udfordringen op?

Vi lever i en tid med lav ledighed. Ingen tvivl om det. Danmarks Statistik har senest skrevet, at bruttoledigheden i oktober 2018 var 3,9 procent, og det betyder, at ledigheden fortsat er på det laveste niveau siden februar 2009.

Det er altså ikke længere kandidaterne, der skal gøre sig til overfor virksomhederne, men derimod omvendt.

Både nuværende og kommende medarbejdere stiller i stigende grad krav til deres arbejdsplads, og hvis du vil have de bedste kandidater til at slås om stillingerne hos dig, er du nødt til at omstille dig; du skal lytte til det, der bliver sagt – og du skal handle på det!

Hold på dine medarbejdere

Det bedste middel mod manglende arbejdskraft er at forebygge ledige stillinger; du skal ganske enkelt fremme indsatsen for at fastholde de medarbejdere, du allerede har. Du skal tale med dem, og du skal lytte til det, de siger. Find ud af, hvad der motiverer og demotiverer dine ansatte i deres job, og hjælp dem til at få flere af de sjove opgaver. Der vil altid være rugbrødsarbejde, men de fleste medarbejdere trives, hvis de får lov at udvikle sig, ligesom de ofte vil lægge flere kræfter i det, de godt kan lide.

Og så er det vigtigt at huske, at den lyttende tilgang har en positiv effekt på dine muligheder for at tiltrække nye kandidater. Dine medarbejdere snakker ude i byen, og med et godt omdømme når du langt – glade medarbejdere er værdifulde ambassadører, og det må du ikke negligere i din jagt på nye kandidater.

Har du – trods dine anstrengelser – jævnligt brug for at finde ny arbejdskraft, bør du fokusere på:

– Employee advocacy: gør dine medarbejdere til ambassadører for virksomheden ved at give dem en arbejdsplads, de kan tale godt om.

– Employer branding: gør det tydeligt, hvad det er, der gør lige præcis din virksomhed til den fedeste arbejdsplads i verden.

Vær åben – også overfor de kandidater der ikke passer til den boks, du har bygget til dem.

Og hey… hvis du stadig synes, det er svært at finde den helt rigtige kandidat, så vil vi selvfølgelig gerne hjælpe dig. Det er faktisk det, vi er bedst til!

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

Få information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

Rekruttering af sælgere – do’s and don’t

Det kan være svært at rekruttere dygtige sælgere. Faktisk langt sværere end at finde en hvilken som helst anden medarbejder. Der er altid stor efterspørgsel ...
Læs mere →

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt