Ballisager har netop udgivet en e-bog i samarbejde med Astrid Haug, der sætter fokus på den digitale rekruttering. Er det muligt at digitalisere dele af rekrutteringsprocessen, og hvordan skal du gribe det an?

Digital ekspert Astrid Haug og Konsulenthuset ballisager har netop lanceret e-bogen “Fremtidens digitale rekruttering.” Vil du tage del i kampen om de stærkeste medarbejdere, anbefaler vi, at du læser den – har du ikke tid lige nu, får du nøglepunkterne her.

“E-bogen giver indblik i de teknologiske værktøjer, der er til rådighed inden for rekruttering, og du bliver udfordret på din traditionelle rekrutteringstankegang,” forklarer Thomas Laudrup, headhunter og CEO ved DEDIKATION, og fortsætter: “Det er selvfølgelig ikke alle teknologier, der er relevante i din virksomhed, men nogle af dem er – og de følges op af cases og konkrete værktøjer til at komme i gang.”

 

8 teknologier baner vejen for digital rekruttering

Ballisager og Haug har udpeget otte teknologier og tendenser, som de forventer bliver taget i brug på de danske og internationale rekrutteringskontorer i løbet af de næste år – nogle af teknologierne er så småt indarbejdet allerede.

Det handler om:

– AI, machine learning og big data

– Virtual reality, artificial reality og gamification

– Recruitment marketing

– Mobil rekruttering

– Transparens og ratings

– Den fleksible arbejdsstyrke

– Snackable digital læring

– Blockchain

Som forfatterne også skriver i bogen, så har rekrutteringsbureauerne ikke ligefrem været first movers på den digitale front, men på trods af det står teknologien stærkere og stærkere i rekrutteringsprocessen, og den bliver svær at komme udenom fremadrettet.

 

Teknologi kan ikke erstatte mennesker

Hos DEDIKATION er vi fortalere for digital rekruttering, og vi ser mange fordele i at udnytte de muligheder, teknologien byder på; der er mange værktøjer derude, som er både tilgængelige og relevante inden for rekruttering.

Når det er sagt, skal du ikke forvente, at du kan bytte dig selv eller dit HR-personale ud med robotter lige med det samme. I sidste ende handler rekruttering om mennesker – og der skal mennesker til at forstå mennesker – men teknologien kan gøre det lettere for dig at finde de rette medarbejdere, sandsynligvis også hurtigere og billigere end nu.

“Er din virksomhed moden til en kulturel forandring, kan teknologiske rekrutteringsværktøjer være det næste skridt, du tager. Det kræver forandringsvilje og eksperimenteren, og du skal være villig til at gå veje, som endnu ikke er trådt helt til – gør du det, kan det meget vel være dig, der tiltrækker de dygtigste kandidater næste gang,” slutter Thomas Laudrup.