Hold på dine kernemedarbejdere

Hold på dine kernemedarbejdere

Driver du virksomhed i 2020, bør du i den grad have fokus på, hvordan du fastholder dine kernemedarbejdere – og lønnen er ikke længere nok, fortæller Thomas Laudrup fra DEDIKATION. Det er noget helt andet, danske medarbejdere efterspørger.

Mangel på kvalificeret arbejdskraft er et tilbagevendende problem i alle landets virksomheder, og mange brancher mangler specialister og eksperter til specifikke stillinger. Kampen om de bedste medarbejdere er på sit højeste, og det lader til, at den kun bliver mere intensiv i fremtiden.

Spørgsmålet er, hvad du skal gøre, hvis du vil vinden krigen. Ifølge stifter og CEO ved DEDIKATION, Thomas Laudrup, er svaret enkelt: “Du skal holde på dine kernemedarbejdere. Det er afgørende for din konkurrenceevne, at du formår at fastholde og udvikle de medarbejdere, der er svære – måske endda umulige – at erstatte.”

Lønnen kan ikke gøre det alene

I begyndelsen af 2019 udgav AS3 og Epinion en undersøgelse, der viser, hvorfor danskerne skifter job, og overraskende nok er det ikke lønnen, der er altafgørende (helt overraskende er det selvfølgelig ikke, hvis du har læst vores artikel Nej tak til højere løn, ja tak til mere tid!).

Blandt de adspurgte er de 3 væsentligste årsager til jobskifte:

– en oplevelse af dårlig ledelse (31%)

– et ønske om bedre løn (24%)

– et ønske om at udvikle personlige og faglige kompetencer (22%)

Fastholdelsen af dine kernemedarbejdere handler om andet og mere end løn. Den gode løn kan en dygtig medarbejder få alle steder, og derfor er det andre parametre, du skal skrue på, og her er forholdet til den nærmeste leder en tungtvejende faktor:

“Størstedelen af de danske jobskifte sker, fordi medarbejderen er utilfreds med ledelsen, og som leder er du den eneste, der kan gøre en forskel på dette punkt,” forklarer Thomas Laudrup og fortsætter: “Dine medarbejdere skal mærke, at de er værdsat. Hvis du samtidig kan øge fleksibiliteten og den enkeltes medbestemmelse, har du gode kort på hånden.”

4 råd til en stærk fastholdelsesstrategi

Flere og flere seniorer stopper på arbejdsmarkedet, mens færre og færre unge står klar til at overtage pladsen, og derfor bør fastholdelse af medarbejdere være et centralt punkt hos alle ledere.

Her får du 4 gode råd til en fastholdelsesstrategi:

1) Skab rammerne for en fleksibel arbejdsgang, så ledere og medarbejdere får en god work/life balance.

2) Hold en god og åben dialog mellem medarbejdere og ledere, så der skabes nærvær, tilgængelighed og forståelse.

3) Giv medarbejderne følelsen af, at de er en del af virksomhedens fortælling og tydeliggør, hvilken rolle den enkelte medarbejder spiller.

4) Synliggør de mål den enkelte medarbejder opnår, så vedkommende mærker, at hans eller hendes kompetencer gør en forskel.

Del artiklen 

Del på facebook
Del på linkedin

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt:

MENU

SIDSTE NYT

Er din rekrutteringsproces helt så objektiv, som du tror?

Er du præget af tunnelsyn, når du rekrutterer? Måske går du ubevidst efter en særlig aldersgruppe eller et bestemt køn, når du leder efter en …

Læs mere →

Lover du for meget i dit stillingsopslag? Kandidater oplever, at jobannoncer ikke er virkelighedstro

Er du lige en tand for kreativ og oversælgende, når du formulerer et stillingsopslag? Undgå at pynte på sandheden hvis du vil rekruttere en kandidat, …

Læs mere →

Arbejdsgiver, drop genbrugte jobopslag – nye tider kræver andre metoder

Har du som arbejdsgiver hang til at genbruge gamle jobopslag, når du skal rekruttere nye medarbejdere? Et godt råd er: Drop det! Rusk op i …

Læs mere →