Hold på dine kernemedarbejdere

Hold på dine kernemedarbejdere

Driver du virksomhed i 2020, bør du i den grad have fokus på, hvordan du fastholder dine kernemedarbejdere – og lønnen er ikke længere nok, fortæller Thomas Laudrup fra DEDIKATION. Det er noget helt andet, danske medarbejdere efterspørger.

Mangel på kvalificeret arbejdskraft er et tilbagevendende problem i alle landets virksomheder, og mange brancher mangler specialister og eksperter til specifikke stillinger. Kampen om de bedste medarbejdere er på sit højeste, og det lader til, at den kun bliver mere intensiv i fremtiden.

Spørgsmålet er, hvad du skal gøre, hvis du vil vinden krigen. Ifølge stifter og CEO ved DEDIKATION, Thomas Laudrup, er svaret enkelt: “Du skal holde på dine kernemedarbejdere. Det er afgørende for din konkurrenceevne, at du formår at fastholde og udvikle de medarbejdere, der er svære – måske endda umulige – at erstatte.”

Lønnen kan ikke gøre det alene

I begyndelsen af 2019 udgav AS3 og Epinion en undersøgelse, der viser, hvorfor danskerne skifter job, og overraskende nok er det ikke lønnen, der er altafgørende (helt overraskende er det selvfølgelig ikke, hvis du har læst vores artikel Nej tak til højere løn, ja tak til mere tid!).

Blandt de adspurgte er de 3 væsentligste årsager til jobskifte:

– en oplevelse af dårlig ledelse (31%)

– et ønske om bedre løn (24%)

– et ønske om at udvikle personlige og faglige kompetencer (22%)

Fastholdelsen af dine kernemedarbejdere handler om andet og mere end løn. Den gode løn kan en dygtig medarbejder få alle steder, og derfor er det andre parametre, du skal skrue på, og her er forholdet til den nærmeste leder en tungtvejende faktor:

“Størstedelen af de danske jobskifte sker, fordi medarbejderen er utilfreds med ledelsen, og som leder er du den eneste, der kan gøre en forskel på dette punkt,” forklarer Thomas Laudrup og fortsætter: “Dine medarbejdere skal mærke, at de er værdsat. Hvis du samtidig kan øge fleksibiliteten og den enkeltes medbestemmelse, har du gode kort på hånden.”

4 råd til en stærk fastholdelsesstrategi

Flere og flere seniorer stopper på arbejdsmarkedet, mens færre og færre unge står klar til at overtage pladsen, og derfor bør fastholdelse af medarbejdere være et centralt punkt hos alle ledere.

Her får du 4 gode råd til en fastholdelsesstrategi:

1) Skab rammerne for en fleksibel arbejdsgang, så ledere og medarbejdere får en god work/life balance.

2) Hold en god og åben dialog mellem medarbejdere og ledere, så der skabes nærvær, tilgængelighed og forståelse.

3) Giv medarbejderne følelsen af, at de er en del af virksomhedens fortælling og tydeliggør, hvilken rolle den enkelte medarbejder spiller.

4) Synliggør de mål den enkelte medarbejder opnår, så vedkommende mærker, at hans eller hendes kompetencer gør en forskel.

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

Få information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

Rekruttering af sælgere – do’s and don’t

Det kan være svært at rekruttere dygtige sælgere. Faktisk langt sværere end at finde en hvilken som helst anden medarbejder. Der er altid stor efterspørgsel ...
Læs mere →

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt