rekruttering

Vil du ha’ de bedste medarbejdere?

Vil du ha’ de bedste medarbejdere?

Kampen om kandidaterne er skudt i gang, og manglen på kvalificeret arbejdskraft bliver kun større. Vil du vinde krigen om de bedste medarbejdere, er der kun én ting at gøre: Du skal se kandidaterne som dine kunder.

Vis respekt. Vær høflig. Informativ. Smilende. Behandl dem godt.

Ved du, hvem vi taler om?

Kandidaterne, selvfølgelig. Dine potentielle medarbejdere. De skal behandles som kunder, og du skal tænke rekruttering på en helt ny måde, hvis du vil have kandidaterne over i din virksomhed. Du skal vise, at drømmen om den fedeste karriere starter hos dig.

Lyder det vanvittigt?

Det er det ikke!

Vil du have de dygtigste medarbejdere til at varetage dine stillinger, skal du vise kandidaten karrieremulighederne. Kom ind i kampen! Vis, hvad du har at byde på. Du skal overbevise kandidaten om, at arbejdstimerne skal lægges hos dig. Hvilken værdi skaber din virksomhed for kandidaten? Hvis du kan tilfredsstille behovet for en udfordrende og udviklende karriere, er der større chancer for, at kandidaten vælger dit job.

Men vær ærlig! For guds skyld: Lad vær med at oversælge et job… det er den direkte vej til en fejlrekruttering.

One size doesn’t fit all

Er du ikke helt inde i tankegangen med kandidaten som din kunde? Forestil dig, at kandidaterne er forbrugere på et arbejdsmarked. De ønsker at købe et tilfredsstillende og udfordrende arbejdsliv, og det kan du give dem. Du kan tilbyde en karriere, hvor kandidaten motiveres og udvikles; det handler bare om at finde de rigtige argumenter frem.

And guess what: Dine kunder er ikke ens!

Seriøst! One size doesn’t fit all…

Købsprocessen er forskellig fra person til person, og generation X og Y falder ikke for de samme muligheder, som det grå guld. Du skal tilpasse dine stillingsopslag; du skal identificere et match mellem stilling og kandidat, og så skal du tydeliggøre det. Det handler ikke om hårdt arbejde, men om drømmen om en motiverende, sjov og udfordrende karriere.

Glem ikke afslaget!

Rekruttering foregår i krydsfeltet mellem menneske og virksomhed. Det handler i høj grad om mennesket, men det handler også om virksomhedens brand. Og det er ikke kun den heldige kandidat, der fik jobbet, der påvirkes og påvirker; det er også alle de mennesker, der ikke fik jobbet.

Flere undersøgelser viser, at manglende eller mangelfulde afslag har indflydelse på kandidatens opfattelse af virksomheden, ligesom det har betydning for kandidatens lyst til at købe virksomhedens produkter senerehen.

Og det kan blive et problem for dig.

Du ved aldrig, hvornår du igen får brug for en dygtig kandidat til en ledig stilling. Du har ikke råd til at springe over, hvor gærdet er lavest, når det kommer til afslaget. Du skal give hver enkelt kandidat et fyldestgørende afslag. Din virksomhed belønnes med et godt omdømme, du får ry for at behandle kandidaterne som mennesker og de får lyst til at komme igen næste gang, du har et job til salg.

Og så er der én ting mere i det: It’s the right thing to do…

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

Få information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

Sælger: Forstå brancherne og vælg den rette for dig

Sælgere findes inden for alle brancher, men hvis du ikke er en garvet og erfaren sælger, kan det være svært at finde ud af, hvilken ...
Læs mere →

Hvorfor skal du være sælger?

Har du længe gået og overvejet, om et job som sælger måske kunne være noget for dig? Eller er du helt ny i salgsverdenen og ...
Læs mere →

Få flere ansøgere uden den motiverede ansøgning

Ifølge et eksperiment foretaget at senior IT-rekrutteringskonsulent Mathias André Jørgensen fra Jobindex vil du kunne få mange flere egnede kandidater til dine stillinger, hvis du ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt