Jobskifte – sådan håndterer du overgangen sømløst

Jobskifte – sådan håndterer du overgangen sømløst

Undersøgelser viser, at danskerne er blandt de folkefærd i Europa, der oftest skifter job. De fleste skifter job for at få nye rammer, afprøve nye muligheder og forfølge deres drømme. Men hvis du ikke er godt forberedt, kan det også tappe dig for energi.

Hvis du derimod er ordentlig forberedt og håndterer hele overgangen rigtigt, kan et jobskifte føre en masse positivt med sig. Selvom det kan lyde som en floskel og en selvfølgelighed, er den optimale forberedelse også nødvendig, hvis du vil gerne vil opnå en så sømløs overgang som muligt.

Til en ny begyndelse hører også en slutning

Det ligger i ordet ”overgang”, at man bevæger sig fra én position til en anden. Så når vi taler om jobskifte, er det ikke blot den nye arbejdsplads, du skal fokusere på. Der skal også tages ordentlig afsked med den gamle. Hvad enten du selv siger op eller bliver afskediget, er der nogle få ting, du skal tage hensyn til, når du forlader et job.

Forsøg at afslutte dine igangværende opgaver og projekter, inden du forlader dit gamle job. Det viser, at du er professionel og hjælper med at lette overgangen for dine kollegaer. Hvis det er relevant, så tilbyd at hjælpe med at sætte din efterfølger ind i opgaverne, eller skriv de procedurer og oplysninger ned, som dine kollegaer kan have brug for at kende.

Sørg for at forlade din arbejdsplads med en positiv attitude. Ryd op efter dig og husk at tage dine personlige ejendele med. Sig farvel til kollegaer, chefer og teammedlemmer på en professionel og høflig måde. Dit netværk kan senere vise sig at være værdifuldt i din fremtidige karriere.

Jobskifte - sådan håndterer du overgangen sømløst

Når du starter på den nye arbejdsplads

I princippet starter du jo i det øjeblik, du har underskrevet ansættelseskontrakten med din nye arbejdsgiver. Det kan godt være en eller to måneder før, du stopper i det gamle job. Hvis det er muligt, så hold endelig kontakt til din nye leder ind imellem. Hvis du bliver inviteret forbi for at se din nye arbejdsplads eller dine nye kollegaer, så prioritér det højt.

Det første stykke tid vil du sandsynligvis skulle bruge mere tid på at lytte end til at tale. Måske får du svar på nogle af de spørgsmål, du måtte have, inden du overhovedet får dem stillet. Husk også at notere dine nye kollegaers navne og stillinger ned, hvis du skal have daglig omgang med dem. At huske folks navne er en effektiv måde at opbygge gode relationer på.

Læs også: Sådan undgår du at komme i klemme ved jobskifte

Vær ydmyg og tilbageholdende i starten

Mange nyansatte – primært i lederstillinger – har en tendens til at ville revolutionere arbejdsgange og procedurer inden for den første uge af deres ansættelse. Det er for så vidt i orden at vise, at man er handlekraftig og idérig, men er du for frembrusende, kan det få den modsatte virkning. Så mister dine nye medarbejdere respekten for dig med det samme.

Dit forhold til dine nye kollegaer er vigtigt for din sociale tilpasning, og det kan godt være en udfordring at falde til i et nye team. Men hvis du viser, at du gør en indsats for at falde til og finde dig til rette i jobbet, vil det kunne mærkes af dine kollegaer. En positiv tilgang bidrager altid til et godt arbejdsmiljø.

Hvis du bliver tilbudt en mentor eller en buddy, som skal vise dig til rette både i de fysiske omgivelser og i arbejdspladsens kultur, så tøv endelig ikke med at sige ja. Her får du en guide, som kan hjælpe dig til at forstå virksomhedens værdier, og der kommer altid noget godt ud af en relation til en mentor.

Læs også: 8 fejl du ikke må begå som ny leder

Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION, har mere end 20 års erfaring med rekruttering, og skulle han give bare ét godt råd om sømløst jobskifte, er det følgende: ”Hvis du hele vejen i processen står ved dig selv og dine hensigter, jo mere succes vil du få. Samtidig gælder det også ved jobskifte som ved så meget andet: Forberedelse og styr på tingene er alfa og omega”.

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

MENU

SIDSTE NYT

Rekruttering af sælgere – do’s and don’t

Det kan være svært at rekruttere dygtige sælgere. Faktisk langt sværere end at finde en hvilken som helst anden medarbejder. Der er altid stor efterspørgsel ...
Læs mere →

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt