Uopfordret jobsøgning – hvordan kontakter du bedst virksomhederne?

Uopfordret jobsøgning – hvordan kontakter du bedst virksomhederne?

At søge et job uopfordret kommer med en række udfordringer, netop fordi det er uopfordret. Vi dykker ned i emnet og giver gode råd til, hvordan du bedst griber det an.

Uopfordret jobsøgning er ikke så ualmindeligt, som man måske skulle tro. Det er ikke kun de frembrusende typer med stor selvtillid, der kan banke døren ind hos virksomhederne uden at være inviteret – du kan også. At søge job på denne facon kan nemlig praktiseres på en måde , så hverken du eller virksomhederne oplever dig som anmassende.

Faktisk er det – ifølge Kandidatanalysen 2021 fra Ballisager – hele 63% af de adspurgte virksomheder, som har prøvet at ansætte en medarbejder, der har søgt uopfordret. Så chancerne er altså ikke helt små.

 

 

Spørgsmålet er selvfølgelig, hvordan du kommer i kontakt med din foretrukne arbejdsplads – og det vil vi fortælle meget mere om, så læs med og bliv lidt klogere på området.

 

LÆS OGSÅ: Driller ansøgningen? Måske er den skriftlige ansøgning ikke dig!

 

Tre strategier – brug dem, når du skal kontakte virksomhederne

Der findes mange forskellige metoder, du kan bruge, når du skal i kontakt med virksomhederne på uopfordret vis. Du har sikkert en eller flere måder, du foretrækker over andre, men i lige præcis denne sammenhæng er det ikke dine præferencer, der er i centrum – det er virksomhedernes.

Rekrutteringsbureauet Ballisager har i den seneste kandidatanalyse spurgt virksomhederne, hvordan en kandidat mest effektivt kommer i kontakt, hvis vedkommende vil søge uopfordret. Med det store fokus på LinkedIn (og andre sociale medier) kommer det måske bag på dig, at denne kanal ligger helt nede på en fjerdeplads – du skal hellere sende en mail, anvende virksomhedens egen rekrutteringskanal eller gribe telefonen.

 

 

Målret din kontakt mod virksomhedstype

Selvom de tre førnævnte metoder kommer ind på en top 3 over foretrukne kontaktkanaler, bør du dog ikke vælge og vrage efter forgodtbefindende. Der er nemlig store forskel på, hvad de respektive virksomhedstyper foretrækker.

Vil du søge uopfordret hos en lille eller offentlig virksomhed, er det en e-mail, der er det bedste våben. Er der derimod tale om en større privat virksomhed, der har udviklet et specifikt digitalt rekrutteringssystem, så kan du med fordel anvende det.

Vil du hellere fatte telefonen og give virksomhederne et ring? Faktisk er det kun en tredjedel af de adspurgte, der foretrækker denne metode, så du kan med fordel overveje, om det er bedre at sende en mail først og eventuelt følge op med et telefonopkald nogle dage senere.

 

Tænk ud af boksen og udnyt mulighederne

Det falder dig måske mest naturligt at foretage et telefonopkald i jagten på det næste job, men når det ikke er det, virksomhederne efterspørger, bør du overveje, om der er andre metoder, der ville virke bedre. For én ting er, at virksomhederne foretrækker, at du sender en mail – de nævner ikke noget om, hvilken form for indhold de ønsker at modtage.

Du skal altså tænke ud af boksen og være kreativ inden for de rammer, du får stillet til rådighed.

Måske kan du lave en kort introduktionsvideo, hvor du fortæller om dig selv, viser hvem du er og forklarer, hvorfor du er det perfekte match til netop denne virksomhed.

Du kan også opsætte din skriftlige ansøgning på anderledes vis – fx som et nyhedsbrev – og på den måde være lidt fræk og fremme i skoene (hvis det passer til din personlighed, naturligvis).

Hvis du har lidt teknisk snilde, kan du oprette en interaktiv ansøgning, bygge en hjemmeside, lave en Google-annonce eller noget helt fjerde.

Uanset om du griber til den ene eller den anden løsning, vil den kreative nerve ofte være den ekstra lille ting, der får dig til en jobsamtale. Måske ikke første gang, men så næste gang eller gangen derefter – og det koster ikke noget at prøve.

 

LÆS OGSÅ: Kan én fejl i din ansøgning sende den direkte i skraldespanden?

Del artiklen 

Del på facebook
Del på linkedin

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

Er det sælgers marked?

Arbejdsmarkedet er rødglødende, og den ene branche efter den anden melder om mangel på arbejdskraft. Dygtige sælgere er også kommet i høj kurs, og det

Fra krise til mangel på arbejdskraft

Mens ledigheden fortsat falder, skriger virksomhederne på kvalificeret arbejdskraft. De manglende hænder påvirker både økonomi, kunder og ansatte, og spørgsmålet er, hvad du kan gøre,

KONTAKT OS

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt:

MENU

SIDSTE NYT

Uopfordret jobsøgning – hvordan kontakter du bedst virksomhederne?

At søge et job uopfordret kommer med en række udfordringer, netop fordi det er uopfordret. Vi dykker ned i emnet og giver gode råd til, …

Læs mere →

Er det sælgers marked?

Arbejdsmarkedet er rødglødende, og den ene branche efter den anden melder om mangel på arbejdskraft. Dygtige sælgere er også kommet i høj kurs, og det …

Læs mere →

På bagkant af OL – hvordan sætter du DIT team?

3 x guld, 4 x sølv og endnu 4 x bronze ved det netop overståede OL. Men ingen kommer så langt uden et stærkt bagland …

Læs mere →