De sidste fire uger er vi gået i dybden med vigtigheden af onboarding, men der findes et helt kapitel, der kommer forud for processen: Preboarding – og det er mindst lige så vigtigt.
Har du læst med de sidste 4 onsdage, så ved du, at onboarding er en essentiel del af modtagelse og fastholdelse af nye medarbejdere. Men vidste du, at en velforberedt preboardingproces har lige så stor betydning for medarbejderne, som onboardingen?
Mens onboarding handler om alt det, der sker på første arbejdsdag og de næste 3-6 måneder, handler preboarding om alt det, der går forud for første arbejdsdag – om perioden fra kontrakten underskrives til din nye medarbejder skal starte. Det er en kritisk periode, hvor vedkommende svinger mellem suveræn glæde og stor nervøsitet, og som leder er det dit ansvar at fastholde begejstringen hos kandidaten.
“I det sekund din nye medarbejder underskriver ansættelseskontrakten, starter vedkommende et helt nyt kapitel, og det er både nervepirrende og sindssygt spændende. Hvis du kan holde begejstringen ved lige, får du en medarbejder, der er 100% klar på første arbejdsdag, og du øger ikke bare chancerne for at vedkommende bliver i virksomheden i mange år, du forkorter også time to performance,” forklarer Thomas Laudrup, Founder og CEO hos DEDIKATION, og fortsætter: “Rekruttering, onboarding og preboarding er tre forskellige processer, men de er filtret så grundigt ind i hinanden, at du må hele vejen rundt, hvis du vil holde på din nye medarbejder.”
Preboarding – den kritiske periode inden jobstart
I Danmark er realiteten den, at der som regel går halvanden til to måneder fra kandidaten har underskrevet ansættelseskontrakten til vedkommende starter i virksomheden. I den periode vælter en tsunami af spørgsmål ind over din nye medarbejder, og den mentale liste af tanker fortsætter i det uendelige, hvis du ikke griber ind.
Det kan være tanker som:
– Hvem er mine nye kollegaer?
– Hvordan er kulturen?
– Hvilke forventninger har de til mig?
– Kan jeg leve op til forventningerne?
– Kommer jeg til at passe ind?
Ifølge “Onboarding – Flyvende fra start” af Christian Harpelund og Morten Højbjerg, forlader 25% af alle nyansatte deres job indenfor ét år. Ud af dem beslutter 1/3 sig allerede i løbet af deres første uge for, hvorvidt de vil blive eller ej. Det er altså helt essentielt, at få dine nye medarbejdere til at føle sig velkomne, og den proces starter i det sekund, vedkommende sætter pennen på kontrakten, fortæller Thomas Laudrup:
“Som leder skal du sørge for, at din nye medarbejder forstår og mærker, at du og resten af holdet glæder sig til vedkommende starter. Du skal holde linjen varm, så nervøsiteten skubbes i baggrunden og begejstringen består.”
Konkrete værktøjer til preboarding
Et effektivt preboardingforløb giver store fordele, når det sættes i en onboardingkontekst; du kan forberede medarbejderen mentalt på kultur, forventninger, regler og krav, så vedkommende ved hvad der møder ham eller hende på første arbejdsdag. Du sikrer ikke bare en god opstart, men styrker også kommunikationen før førstedagen, ligesom du hjælper din nye medarbejder med at forberede sig på den nye rolle og ikke mindst blive produktiv hurtigst muligt.
Helt overordnet deler vi preboardingprocessen ind i tre områder, som din nye medarbejder løbende skal præsenteres for inden første arbejdsdag – de minder om de områder, vi tidligere har omtalt under onboardingprocessen, men de skal ses i et helt andet lys, når vi taler preboarding.
Det drejer sig om:
– Forventninger og kompetenceudvikling
– Kultur og netværk
– Regler og krav
Læser du med over de næste tre uger, kan du blive klogere på hvert enkelt område og få helt konkrete råd til, hvordan du bedst griber preboardingen an i din virksomhed.