#9/12 – Rekruttering: Forstå processen, og find den bedste kandidat

#9/12 – Rekruttering: Forstå processen, og find den bedste kandidat

En medarbejder der passer til jobbet, performer bedre og skaber bedre resultater. Modsat koster et dårligt match mellem medarbejder og job mange ressourcer. Men hvordan finder du den rette kandidat?

Den rette medarbejder falder sjældent ned fra himlen. Det kræver en struktureret og effektiv rekrutteringsproces, hvor du udarbejder og indhenter den viden, der er nødvendig for, at du kan træffe det rigtige valg.

”Rekruttering er en investering. Med de rette medarbejdere kan du skabe vækst, nå dine måle og fremme en god kultur på arbejdspladsen; effekten er mærkbar,” siger Thomas Laudrup, CEO hos DEDIKATION, og fortsætter: ”Du skal ikke nødvendigvis bruge den samme profil, som din tidligere medarbejder havde, og du skal slet ikke genbruge stillingsopslaget fra sidst. God rekruttering kræver en målrettet og individuel indsats hver gang.”

De sidste 8 uger har vi talt om preboarding og onboarding som en essentiel del af rekrutteringsforløbet, men begge dele kommer efter selve rekrutteringen. I dag og de følgende 3 uger kigger vi på rekrutteringsprocessens forskellige faser – forstår du dem, bliver det lettere at finde de bedste kandidater.

 

Har du råd til at ansætte den forkerte?

Skæver man til statistikkerne, er det ikke svært at se, at det er en dyr fornøjelse at ansætte den forkerte kandidat – særligt fordi det ofte først opdages efter prøveperioden på 3 måneder. Det betyder blandt andet, at der er brugt ressourcer på introforløb, træning, personalegoder, udstyr og lignende, ligesom medarbejderens opsigelsesvarsel er trådt i kraft.

Ifølge Jobindex er det ikke ualmindeligt, at en fejlansat medarbejder med en månedsløn på 30.000 kr. kan løbe op i en udgift på 350.000-400.000 kr., og netop derfor er det vigtigt at ramme rigtigt i første forsøg.

 

Rekrutteringens tre faser

En professionel rekrutteringsproces kan groft sagt inddeles i tre faser, hvor du analyserer den ledige stilling og den ønskede jobprofil, tiltrækker de rette kandidater og afholder jobsamtaler på en måde, der giver dig et objektivt billede af kandidaten.

De tre faser er:

  • Jobanalyse og stillingsopslag
  • Annoncering og search
  • Jobsamtalen

Følger du med over de næste tre uger, vil du se os dykke ned i de respektive emner. Du får nyttig insiderviden og gode værktøjer til din egen rekruttering, så du lettere kan undgå fejlansættelser, og du bliver uden tvivl klogere på hele processen fra den ledige stilling opstår, til din nye medarbejder er onboardet og i gang med at skabe nye resultater i din virksomhed.

 

Del artiklen 

Del på facebook
Del på linkedin

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt:

MENU

SIDSTE NYT

Er din rekrutteringsproces helt så objektiv, som du tror?

Er du præget af tunnelsyn, når du rekrutterer? Måske går du ubevidst efter en særlig aldersgruppe eller et bestemt køn, når du leder efter en …

Læs mere →

Lover du for meget i dit stillingsopslag? Kandidater oplever, at jobannoncer ikke er virkelighedstro

Er du lige en tand for kreativ og oversælgende, når du formulerer et stillingsopslag? Undgå at pynte på sandheden hvis du vil rekruttere en kandidat, …

Læs mere →

Arbejdsgiver, drop genbrugte jobopslag – nye tider kræver andre metoder

Har du som arbejdsgiver hang til at genbruge gamle jobopslag, når du skal rekruttere nye medarbejdere? Et godt råd er: Drop det! Rusk op i …

Læs mere →