Employee advocacy: Dine medarbejdere gider ikke din Facebook

Employee advocacy: Dine medarbejdere gider ikke din Facebook

Employee advocacy er det helt store buzzword i rekrutteringsbranchen, men tallene er deprimerende; de viser nemlig, at dine medarbejdere i høj grad IKKE deler virksomhedens gode historier.

I rekrutteringsanalysen 2019 dykker Ballisager lidt længere ned i begrebet employee advocacy for at få et overblik over medarbejdernes egentlige indsats – og tallene må siges at være en øjenåbner:

“90% af de adspurgte deler sjældent eller aldrig nyheder om deres arbejdsplads på LinkedIn, mens 85% heller ikke gider deres arbejdsplads på Facebook,” fortæller Thomas Laudrup, CEO ved DEDIKATION, og fortsætter: “Det er et voldsomt højt tal, når man tænker på, hvor meget employee advocacy siges at betyde for evnen til at tiltrække de rette kandidater.”

Træning kan være en hjælp

Tager vi et kig på LinkedIn, så viser undersøgelsen, at der er potentiale, hvis du ønsker at påvirke dine medarbejdere til at dele mere, fortæller Thomas Laudrup:

“Selvom 63% svarer, at de ikke bruger LinkedIn eller ikke ønsker at blive mere aktiv, så er der stadig en del at arbejde med; og det skal du gøre. 12% svarer, at de har brug for træning i brugen af LinkedIn, mens 10% efterspørger tydeligere retningslinjer fra arbejdspladsen, så de ved, hvad der forventes.”

Ovenstående er håndgribelige skridt, du kan tage i retningen af en bedre employee advocacy-strategi. Forklar dine medarbejdere, hvorfor det er vigtigt, at de deler virksomhedens nyheder – når de vel at mærke kan stå inde for dem – og lær dem, hvordan de gør.

Facebook får en hård medfart

Umiddelbart virker det oplagt at bruge Facebook som nyhedskanal, når dine medarbejdere skal dele de gode historier, men ifølge undersøgelsen kommer det ikke til at ske:

“Hele 82% af de adspurgte giver et svar, der indikerer, at de ikke har noget ønske om at blive mere aktiv på Facebook på vegne af deres arbejdsplads. Selv hvis der forventningsafstemmes og opslag og nyheder bliver bedre, er der ikke mange medarbejdere, som ønsker at dele på deres private profil,” forklarer Thomas Laudrup.

Styrk din employee branding

Er undersøgelsen en indikation af, at employee advocacy allerede er ovre, inden vi rigtig fik begyndt, spørger vi os selv – og Thomas Laudrup har et klart svar:

“Glade og stolte medarbejdere er den bedste reklameværdi, du kan få, og derfor er employee advocacy helt essentielt – og i Danmark er vi kun lige begyndt! Men hvis dine medarbejdere skal være frivillige ambassadører for virksomheden, kræver det, at du lægger en strategi. Hvad ønsker du at opnå, hvordan vil du gøre det og hvem skal producere det relevante indhold?”

Med en klar strategi kan du måle effekten af både dit og medarbejdernes arbejde, og på den måde kan I hele tiden udvikle den gode historie og skabe et omdømme, der tiltrækker de bedste medarbejdere hver gang.

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

Få information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

1/3: Sælger – du skal sælge dig selv til jobsamtalen

De fleste sælgere forbereder sig grundigt til kundemøder: De undersøger kundens behov, har kendskab til deres produkter, har forberedt en klar målsætning til mødet og ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt