Er din rekrutteringsproces helt så objektiv, som du tror?

Er din rekrutteringsproces helt så objektiv, som du tror?

Er du præget af tunnelsyn, når du rekrutterer? Måske går du ubevidst efter en særlig aldersgruppe eller et bestemt køn, når du leder efter en ny medarbejder til din virksomhed. Vær varsom for det kan skabe en ensartet medarbejderstab, hvilket kan præge kulturen.

Et af kendetegnene ved en god arbejdsplads er, at der ofte er en stor mangfoldighed blandt medarbejderne. Det vil sige, at der er en jævn fordeling på tværs af alder, køn, nationalitet, etnicitet, handicap med mere. Altså en repræsentation af samfundets forskellige grupper.

Og hvordan opstår den diversitet i en virksomhed? Det gør den som bekendt, når der skal rekrutteres nye medarbejdere. Her kan du som virksomhedsleder komme på lidt af en prøve, hvis du stræber efter en mangfoldig arbejdsplads.

Det kræver nemlig, at du skubber de subjektive rekrutteringsbriller op i panden til fordel for brillerne med det objektive udsyn.

 

Hvorfor er objektiv rekruttering vigtig?

Der er flere årsager til, at det giver ganske god mening at have fokus på være så objektiv som muligt, når du rekrutterer og dermed skabe større grobund for en arbejdsplads, der rummer diversitet. Det er fremtiden, og et aspekt som især den yngre generation vægter højt.

I en undersøgelse fra DM (tidl. Dansk Magisterforening), hvor en række studerende bliver bedt om at forholde sig til værdier på deres kommende arbejdsplads, ses et tydeligt billede af, hvorfor diversitet er vigtigt.

Blandt de adspurgte, der er mellem 24 og 30 år, svarer hele 73 procent, at de ønsker, at deres fremtidige arbejdsplads vil “arbejde aktivt for mere diversitet blandt medarbejderne.”

Derudover viser en analyse fra Great Place to Work, at der er økonomiske fordele at hente, når arbejdspladser lykkes med at være mangfoldige og inkluderende, hvilket bidrager til en positiv oplevelse for alle medarbejdere. Den type virksomhed vækster således med 1,2 procent mere om året sammenlignet med lignende arbejdspladser uden stor diversitet. Primært fordi glade ansatte skaber øget produktivitet.

 

Hvordan rekrutterer man diverst?

Som tidligere nævnt starter processen mod en mere mangfoldig arbejdsplads, når virksomheden rekrutterer. Som virksomhedsleder kan du tage tyren ved hornene, allerede når du skal skrive dit næste stillingsopslag.

Sørg først og fremmest for, at opslaget taler til en bred målgruppe. Og det gælder ikke i forhold til de faglige kompetencer, for der vil det fortsat give mening at opstille specifikke kriterier for drømmekandidaten. Men det gælder i forhold til alder, køn, politisk overbevisning med mere.

Som beskrevet i dette tidligere indlæg bør du være opmærksom på dit sprogbrug i opslaget og luge ud i ord og begreber, der ikke er kønsneutrale. Vær opmærksom på overskriften på din jobannonce. Har du eksempelvis skrevet en overskrift, hvor ordet rengøringsdame indgår, taler du primært til kvindlige ansøgere. Dermed risikerer du at frasortere andre potentielle kandidater, der er lige så velegnede til jobbet.

 

Sæt nogle benspænd når du udvælger kandidater

Derudover kan du prøve at opstille benspænd for dig selv. Har I allerede en overvægt af ansatte med en type etnisk baggrund i din virksomhed, så se om du kan vælge andre til, når du udvælger hvem, der går videre til første samtale.

Du skal naturligvis vægte faglig baggrund og kompetencer lige så højt, som du plejer, men står valget mellem to – på papiret – lige dygtige kandidater, kan du udfordre dig selv ved at sende en invitation til den kandidat, du typisk ville vælge fra.

Du kan også gøre dig selv en tjeneste at tænke en ekstra gang over de spørgsmål, du vil stille en kandidat til en samtale. Lug ud i eventuelle forudindtagede idéer om, hvad kandidaten har erfaring med qua sin uddannelse eller tidligere job. Spørg i stedet åbent ind til det, og lad kandidaten selv fortælle.

 

Outsource rekrutteringen og få spændende bud på nye ansatte

En helt anden mulighed for at skabe en mere mangfoldig arbejdskultur i din virksomhed er at lade en udefra stå for rekrutteringen af den næste medarbejder.

Fordelene ved den løsning er, at en ekstern part ikke bruger samme par subjektive briller, som du risikerer at påføre dig. Dermed ligger alle muligheder åbne. Sørg for at gøre opmærksom på, at I ønsker en profil med en anden baggrund end gennemsnittet i din virksomhed, så rekrutteringskonsulenten kan begynde at spejde efter netop det.

Hos DEDIKATION har vi mange års erfaring med rekruttering af dygtige kandidater. Vi kender markedet, og vi ved, hvilke veje vi skal gå for at finde den rette. Derudover har vi et stort netværk at trække på. Ræk ud hvis du ønsker at høre mere.

 

LÆS OGSÅ: Mangler du en skarp sælger? Lad os hjælpe dig!

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

Få information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

Rekruttering af sælgere – do’s and don’t

Det kan være svært at rekruttere dygtige sælgere. Faktisk langt sværere end at finde en hvilken som helst anden medarbejder. Der er altid stor efterspørgsel ...
Læs mere →

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt