Få flere ansøgere uden den motiverede ansøgning

Få flere ansøgere uden den motiverede ansøgning

Ifølge et eksperiment foretaget at senior IT-rekrutteringskonsulent Mathias André Jørgensen fra Jobindex vil du kunne få mange flere egnede kandidater til dine stillinger, hvis du kun beder om at få et motiveret CV i jobannoncen – ikke en motiveret ansøgning. Sågar helt op til 20% flere ansøgninger.

Så måske oplever vi i disse år en revolution på rekrutteringsområdet, som vi ikke havde set komme. Lad os se lidt nærmere på nogle af eksperimentets resultater.

Risiko for fejlmatch uden motiverede ansøgninger?

Mathias mener ikke, der er grund til bekymring. Når han har læst kandidaternes CV, udvælger han dem, der er mest interessante og ringer dem op. De får derved lejlighed til at uddybe deres ansøgning i telefonen og på den måde elimineres fejlmatch.

Skeptikerne vil indvende, at hvis en kandidat ikke bruger mere end et par linjer på at begrunde sin motivation for at søge ind til netop din virksomhed, kan de vel ikke være særligt interesserede. Men det er slet ikke Mathias’ erfaring. Ved de telefoniske opfølgninger viser det sig i langt de fleste tilfælde, at kandidaterne er endog yderst motiverede og velorienterede om virksomheden.

Få flere ansøgere uden den motiverede ansøgning

Hvis du vil undgå, at de virkelig attraktive profiler går over til konkurrenten, er den tid, du bruger på at ringe dem op en gang eller to, givet virkelig godt ud. Du får også nemmere en fornemmelse af deres personlighed, når du hører deres stemme, end hvis du kun får en skriftlig ansøgning. De gode og eftertragtede kandidater har alligevel ikke tid til at skrive en lang og motiveret ansøgning, for de er som regel fordybet i deres arbejde.

Læs også: Er den motiverede ansøgning død?

Hvornår giver en motiveret ansøgning mening?

Der er visse brancher, hvor en motiveret ansøgning giver god mening. Der findes stillinger, hvor kandidaterne i forvejen skal skrive meget, f.eks. kontorjobs, kommunikation, marketing og endda en jurist skal være god til skriftlig formulering. Derfor vil en motiveret ansøgning i sig selv altid sladre om, hvordan kandidaten formulerer sig på skrift.

Hvor det ikke er særlig relevant at bede om skriftlige ansøgninger, er i de tilfælde, hvor jobbet ikke kræver gode skriftlige evner. En elektriker er god til elinstallationer, en tømrer til træ- og vinduesinstallationer, og en kok bruger al sin tid i køkkenet bag komfuret. I disse tilfælde er det ikke det skrevne ord, de bruger tid på i det daglige.

Mathias konkluderer, at vi er kommet dertil, hvor en virksomhed kun bør bede om en motiveret ansøgning, når det giver mening. Der er ingen grund til at spilde hverken kandidaternes eller arbejdsgivernes tid.

Flere måder at tiltrække ansøgere på

Der er andre og flere måder at tiltrække ansøgere på uden at bede om motiverede ansøgninger. Lad os kigge på nogle strategier, du kan overveje for at øge antallet af ansøgere:

Lav en bedre jobannonce

  • Gør jobannoncen mere attraktiv ved at understrege fordelene ved stillingen og arbejdspladsen
  • Vær specifik om de forventede kvalifikationer og ansvarsområder

Brug forskellige rekrutteringskanaler

  • Annoncér stillingen på forskellige platforme såsom jobportaler, sociale medier, virksomhedens hjemmeside og brancherelaterede fora
  • Overvej at samarbejde med rekrutteringsbureauer og headhuntere

Netværk

  • Brug dine professionelle netværk til at sprede budskabet om jobmuligheden
  • Del stillingsopslaget på sociale medier og bed dine kontakter om at dele det

Involvér medarbejdere

  • Bed dine nuværende medarbejdere om at anbefale kvalificerede kandidater
  • Overvej at implementere et internt henvisningsprogram for at motivere dine medarbejdere til at deltage

Deltag i events og messer

  • Deltag i jobmesser, karriereevents og brancherelaterede konferencer for at øge synligheden og tiltrække potentielle ansøgere

Synliggør virksomhedens kultur

  • Del information om virksomhedens kultur, arbejdsmiljø og værdier, så kandidater kan danne sig et positivt indtryk af arbejdspladsen

Optimér karrieresiden

  • Vær sikker på, at virksomhedens hjemmeside har en informativ og attraktiv karriereside
  • Del medarbejdernes succeshistorier og erfaringer for at tiltrække interesse

Læs også: Motiveret CV vs. motiveret ansøgning – hvad fungerer bedst?

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

Få information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

Rekruttering af sælgere – do’s and don’t

Det kan være svært at rekruttere dygtige sælgere. Faktisk langt sværere end at finde en hvilken som helst anden medarbejder. Der er altid stor efterspørgsel ...
Læs mere →

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt