58% procent af danske virksomheder bruger LinkedIn til at rekruttere – er du på?

58% procent af danske virksomheder bruger LinkedIn til at rekruttere – er du på?

Sociale medier vinder mere og mere frem som mødested for virksomheder og kandidater. Er du på udkig efter et nyt arbejde, er det derfor oplagt at være til stede online.

Er du ledig, eller er du på udkig efter et andet arbejde? Så giver det god mening at være aktiv på sociale medier som LinkedIn og Facebook. Her er der nemlig stor sandsynlighed for, at du scorer dit næste job. Det viser Konsulenthuset Ballisagers seneste rekrutteringsanalyse.

Ifølge analysen, bruger 58% af de danske virksomheder LinkedIn som platform til, at rekruttere nye medarbejdere. Dermed bruger virksomhederne i højere grad sociale medier frem for netværk, som tidligere har været den mest anvendte rekrutteringsmetode.

Foruden at bruge LinkedIn til rekruttering, anvendes det sociale medie også til at tjekke en spændende kandidat ud. Med rekrutteringsbrillerne på, kigger virksomhederne især efter kandidatens tidligere ansættelser, fælles netværk, feltet “om” og opslag samt aktiviteter.

 

image

 

Opret din profil i dag – eller finpuds hvis du allerede er på

Med ovennævnte viden i baghovedet er det relevant for dig, der er på udkig efter et nyt job, at bruge LinkedIn. Har du ikke allerede en profil på det online netværksmedie, kan du bruge din nye viden som motivation for at oprette en. For hvorfor ikke komme i gang allerede nu? Det kræver blot, at du lægger dit CV online og har et godt og vellignende portrætbillede klar.

 

LÆS OGSÅ: Hvordan skriver man et godt CV? Få eksempler, skabeloner og gode råd

 

Og hvis du – ligesom over to millioner andre danskere – allerede har en profil på det populære sociale medie, er det tid til, at du finpudser og opdaterer dine kompetencer, nuværende stillingsbetegnelse mm. Hvem ved, om en virksomhed er ved at tjekke din profil ud, netop i denne stund?

 

Hvordan bruger virksomheder LinkedIn?

En af de fordele der er for offentlige og private virksomheder, ved at rekruttere nye medarbejdere via LinkedIn er, at de har en række forskellige værktøjer at bruge. Det ene er, at virksomhederne har adgang til et hav af online CV’er – både kandidater der allerede er i job samt ledige – og det gør det let at undersøge, om der er spændende emner iblandt.

 

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan skriver du en god overskrift på LinkedIn

 

Derudover kan virksomhederne bruge LinkedIn til at dobbelttjekke om de CV’er, de har modtaget i forbindelse med et jobopslag, stemmer overens med, hvordan kandidaten præsenterer sig selv på LinkedIn. Er der pyntet lidt på det CV virksomheden har modtaget, eller virker kandidaten reel?

Sidst men ikke mindst, kan virksomhederne slå jobannoncer op på det sociale medie, og du kan dermed også være heldig selv at falde over dit drømmejob.

 

Få spændende jobtilbud med en opdateret profil

Vælger virksomhederne at slå en jobannonce op på LinkedIn, vil algoritmerne påvirke, hvem der ser jobopslaget i sit feed, nyhedsbreve osv. Algoritmerne er sat op, så også kandidater der allerede har et arbejde, alligevel får jobannoncen at se, hvis den er relevant for ham/hende.

Dermed kan virksomheden nå bredt ud med den ledige stilling, og blive eksponeret for en anden målgruppe end dem, der aktivt søger efter nyt job. Den sidstnævnte gruppe har typisk opmærksomheden rettet mod ledige stillinger på diverse jobportaler. Det vender vi tilbage til senere.

Det faktum, at virksomheder aktivt bruger LinkedIn når de rekrutterer, underbygger vigtigheden af, at du holder din LinkedIn-profil ajour, så du får jobtilbud i dit feed, der matcher med dine kompetencer og interesser – uanset om du allerede er i job i dag eller ej.

 

LÆS OGSÅ: Jobskifte – hvordan påvirker det mennesket at skifte arbejdsplads?

 

Kandidaterne anvender de klassiske jobportaler

Selvom danske virksomheder er meget ivrige brugere af sociale medier, i forbindelse med rekruttering, forholder det sig anderledes, når man kigger på kandidaternes adfærd. De søger nemlig primært efter nyt job på de traditionelle online jobportaler. 

Det viser en undersøgelse, som Jobindex omtaler. Megafon står bag undersøgelsen, der afdækker, hvordan danskerne søger job, og her svarer 48% af de adspurgte, der overvejer at finde et nyt job, at de kigger efter ledige job på jobsites på nettet.

Blot 34% svarer, at de logger på LinkedIn for at finde et nyt job. Dermed er LinkedIns status som jobsøgningsportal endnu ikke helt slået fast, hvis man tager kandidaternes perspektiv. Men er du jobsøgende, kan sociale medier være stedet, hvor du får øjnene op for dit drømmejob. Virksomhederne er i hvert fald til stede, og de forventer at kunne finde dig der.

 

LÆS OGSÅ: En kandidat uden LinkedIn er som en hotdog uden pølse

Del artiklen 

SE ANDRE RELEVANTE ARTIKLER

KONTAKT OS (Contact)

eller udfyld formularen herunder så kontakter vi dig hurtigst muligt (or fill out the form):

Contact US

or fill out the form and we will contact you as soon as possible

Følg os på LinkedIn

Få information om karrieremuligheder og hold dig opdateret om jobmarkedet.

MENU

SIDSTE NYT

Rekruttering af sælgere – do’s and don’t

Det kan være svært at rekruttere dygtige sælgere. Faktisk langt sværere end at finde en hvilken som helst anden medarbejder. Der er altid stor efterspørgsel ...
Læs mere →

3/3: Sælger – hav styr på lønforhandlingen til jobsamtalen

Når næste skridt i rekrutteringsprocessen hedder lønforhandling, er det afgørende at være forberedt for at sikre dine ambitioner og karrieremål. Det kan være både spændende, ...
Læs mere →

2/3: Sælger – Vis virksomheden, at du vil have jobbet

Der er stor efterspørgsel på sælgere, og det betyder, du som sælger ofte har flere jobmuligheder og måske endda går til samtale på flere jobs ...
Læs mere →

Kontakt os

eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt